Reklamace zboží může být někdy poměrně nepříjemnou záležitostí. Hlavně z toho důvodu, že pracovník, ke kterému se se zbožím k reklamaci dostanete, nebude nadšený z vašeho požadavku. Nejdůležitější je ale nedát se a vědět na co máte právo.
Pokud se během záruční lhůty na výrobku objeví vada, která není způsobená běžným opotřebením, máte ze zákona právo využít reklamaci. Povinnosti prodejce v tomto směru jsou stanoveny zákonem.
Doba, během které je zboží v tzv. záruční době bývá ze zákona stanovena nejméně na dva roky. Jeden z reklamních tahů prodejců v dnešní době je ten, že prodejce záruční dobu prodlouží. Důležitý je časový údaj, který je uveden ve smlouvě.
K reklamaci stačí jakýmkoliv způsobem doložit, že jste u daného prodejce předmět koupili. Není tedy třeba účtenka, může jít klidně i o výpis z bankovního účtu. Oblíbenou větou obchodníků je také ta o původním obalu. V zákoně však nic takového nenajdete. Výhoda je v tom, že doma nemusíte střádat krabice od každé elektroniky. Dobré vědět je také to, že nevadí, že jste si například boty koupili v Praze, ale jste z Brna. Pokud má obchod, v kterém jste obuv koupili pobočku i v Brně, můžete své požadavky vyřídit i tam. Nebo v jakémkoliv jiném městě, kde se pobočka prodejce nachází.
Složitější je to se způsobem náhrady za zboží, na kterém se vada objevila. Dělí se podle „úrovně“ vady. Pokud jde o podstatné porušení smlouvy (tedy vadu, která by vám zabránila předmět koupit, pokud byste o ní věděli), se můžete rozhodnout, zda chcete vrátit peníze, zboží vyměnit, opravit, zda chcete od prodejce slevu na zboží jiné. Pokud jde o vadu menší, která nezabraňuje užívání věci (nefungující rádio u mobilního telefonu apod.), jde o nepodstatné porušení smlouvy a vy se můžete rozhodnout mezi opravou nebo slevou. Ve chvíli, kdy se na zboží objeví během záruční doby třikrát ta samá vada, máte nárok na vrácení peněz. Vyřízení vašeho požadování nápravy musí ze zákona prodejce provést do třiceti dnů. Pokud tomu tak nebude (a je jedno z jakého důvodu), musí vám být vráceny peníze.
Jak vidíte, reklamace není nijak složitá věc. Občas je třeba jenom si stát za svým a nenechat se sebou nikoho „mávat“.